دیجیتال مارکتینگ



در این پست 9 نکته برای افرادی که می خواهند در سال 2020 با استفاده از شبکه های اجتماعی بازاریابی کنند ارایه می شود:


1.  به مشتریان بی توجهی نکنید

شبکه های اجتماعی همواره در حال تغییر و تحول است. افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی بازاریابی می کنند باید همیشه در معرض این تغییر و تحولات قرار داشته باشند. اگرچه، اصول تجاری کلیدی یکسان می ماند. یکی از مهم ترین اصولی که به هنگام بازاریابی با شبکه های اجتماعی باید مدنظر داشته باشید این است که تجارت شما باید مشتری محور باشد.

 این اصل باید در تمام مراحل استراتژیکی تجارت شما، از تحقیقات گرفته تا حمایت مشتریان اعمال شود.ولی این اصل اولیه تجارت یعنی مشتری محور بودن که در گذشته هم در تجارت های مختلف وجود داشته است را چگونه می توان در سال 2020 پیاده کرد؟ چگونه می توان در بازاریابی دیجیتال، مشتری محور بود؟

 پاسخ این است که در سال 2020، نباید در شبکه های اجتماعی به مشتریان بی توجهی شود. ممکن است شما تجارتی داشته باشید که بازاریابی آن بوسیله شبکه های اجتماعی انجام شود و ممکن است بگویید که از شبکه های اجتماعی به بهترین شکل ممکن برای جلب مشتریان استفاده می کنید. 

ولی سوال اصلی این جاست:

 تا چه میزان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید تا درباره مشتریانتان بیشتر یاد بگیرید؟ تا چه میزان سعی می کنید با آن ها ارتباط برقرار کنید؟

ممکن است شما تنها به کامنت هایی که برایتان گذاشته می شود پاسخ دهید و یا نهایتا پست هایی را که اکانت های مربوط به کمپانی شما را تگ کرده اند لایک کنید، ولی در سال 2020، یکی دیگر از ابزارهایی که منجر به برقراری ارتباط با مشتریان می شود، "توجه کردن به آن ها" است.

 یکی از بهترین راه های این توجه کردن این است که به دنبال افرادی باشید که بدون این که اشاره مستقیمی به اکانت شما بکنند، درباره شما و کمپانی شما حرف می زنند. اگرچه راه های دیگری هم برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید مقدار زیادی از داده های اجتماعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و مشتریان بالقوه را پیدا کنید و سعی کنید که افرادی را که مشتریانتان هستند درک کنید و درباره آن ها بیاموزید و یا حتی سعی کنید با آن ها ارتباط برقرار کنید.

دیگر از شکل هایی مانند نظرسنجی و یا فیدبک های مختلف استفاده نکنید. استفاده از این روش می تواند گزینه های مختلفی را معرفی کند که کاری کنید که مشتریانتان افزایش پیدا کنند.

شما با تحلیل این داده ها می توانید راه های زیادی را برای مشتری محور کردن تجارتتان مورد استفاده قرار دهید. به این کار اصطلاحا "گوش کردن اجتماعی" (Social Listening) گفته می شود. 


در حقیقت با این شیوه شما شرکتی فعالانه در تعاملات با مشتریان دارید و پست های آن ها را لایک می کنید و یا زیر آن ها کامنت می گذارید. این کار باعث می شود که مشتریان احساس نزدیکی بیشتری با کمپانی شما بکنند و به این شکل می توانید ارتباط موثرتری را با آن ها برقرار کنید.


2.    فروش را در شبکه های اجتماعی امتحان کنید

امروزه شبکه های اجتماعی روز به روز روش های به صرفه تر و مفیدتری را برای فروش فرآورده ها و محصولات برای کمپانی ها فراهم می آورند. بنابراین افرادی که می خواهند بخشی از فرآورده های خودشان را از طریق اینترنت به فروش برسانند، می توانند این کار را مستقیما از طریق شبکه های اجتماعی انجام دهند.

امروزه ابزارهایی مانند Instagram Checkout کاربران را قادر می سازند تا از برندی که دوست دارند از طریق اینستاگرام خرید کنند و برای این کار حتی نیازی به خارج شدن از محیط اینستاگرام نداشته باشند. در حقیقت با استفاده از این ویژگی آن ها می توانند خرید را در خود اینستاگرام انجام دهند. حتی یک مطالعه ای که از 178421 نفر از کاربران شبکه های اجتماعی انجام گرفت، نشان داد که 28 درصد از این کاربران برای جستجو برای خرید فرآورده های مورد نیازشان، رو به شبکه های اجتماعی می آورند.


بنابراین در سال 2020، این که فروشتان را به شبکه های اجتماعی بیاورید کار کاملا عقلانی است. البته وقتی که فرآورده تان را برای فروش در شبکه های اجتماعی گذاشتید، می توانید به دنبال کاربرانی بگردید که می خواهند به شکل بالقوه از آن استفاده کنند.

ولی چگونه مشتریانی پیدا کنید که می خواهند بالقوه از این فرآورده استفاده کنند؟ چگونه بفهمید که کدام مشتری احتمال بیشتری دارد که از فرآورده مورد نظر استفاده کند؟

شما می توانید این کار را با پیوستن به جامعه های مرتبط در شبکهه ای اجتماعی انجام دهید. مانند پیوستن به گروه فیسبوک، گروه چت توییتر و غیره. استفاده از این روش می تواند به شما در پیدا کردن چنین کاربرانی کمک شایانی بکند. به عنوان مثال، یکی از برندهایی که به شیوه ای بسیار فعالانه از این روش استفاده می کند، برند پریفری (Peripherii) است. 

این برند در توییتر فعال است و هشتگ هایی را که مرتبط با فرآورده هایی هستند که تولید می کند، دنبال می کند و در جوامع و گروه های مربوط عضو می شود.

البته استفاده از این روش ممکن است کمی مخاطره امیز باشد. به این دلیل که ممکن است شما به عنوان spam شناخته شوید. ولی با این وجود ارزش امتحان کردن را دارد.


3.     استفاده از ویدیو برای بازاریابی

استفاده از ویدیو برای بازاریابی، چیز تازه ای نیست. چندین سال است که از ویدیو به عنوان یک روش جدید و کلیدی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده می شود. اگرچه، یک ویدیوی لایو (live) ابزاری است که می تواند بر روی کیفیت بازاریابی اثر بسیار زیادی داشته باشد. امروزه برندهای بیشتری این روش را انتخاب می کنند. 

استفاده از این روش شما را قادر خواهد ساخت تا بتوانید به سرعت به اتفاقاتی که می افتند، واکنش نشان دهید؛ با مشتریانتان در ارتباط باشید و به آن ها نشان دهید که شما یک فرد حقیقی در پشت این برند هستید. این کار منجر می شود که شما می توانید مستقیما با مشتریانتان در ارتباط باشید.

امروزه تمام شبکه های اجتماعی اهمیت و قدرت ویدیوهای لایو (live) را کرد می کنند و حتی LinkedIn هم در سال 2019 امکان استفاده از آن را برای کاربرانش فراهم آورده است. با این روش شما می توانید ارتباط نزدیکتری را با مخاطبان خودتان برقرار کنید، اتفاقات در دنیای حقیقی را کنترل کنید و حتی می توانید در شبکه های اجتماعی یک مسابقه را اعلام کنید!

به عنوان نمونه، یکی از کمپانی هایی که از این روش استفاده می کند، برند Expersion است. این برند همیشه از ویدیوهای لایو (Live) برای ارتباط گرفتن با مشتریانش استفاده می کند. این کمپانی هر چهارشنبه ویدیوهای لایو (live) می دهد و در این ویدوها کارکنان سعی می کنند تا به سوالات مشتریان از طریق ویدیو پاسخ دهند.


4.  با افراد تاثیرگذار جزئی همکاری کنید

همکاری با افراد تاثیرگذار جزئی می تواند یک استراتژی قدرتمند برای بازاریابی باشد. اگرچه برخی از برندها هنوز هم فکر می کنند که تنها باید با برندهایی که دارای نام های بزرگ هستند همکاری کرد. البته درست است که تعداد مخاطبینی که اکانت ها دارند مهم است ولی نباید اهمیت و قدرت بالقوه ای را که تولید کنندگان جزئی دارند دست کم گرفت. در بسیاری از موارد این افراد ارتباط بهتری با مخاطبین و مشتریان دارند و بنابراین همکاری با آن ها می تواند بسیار سودمند باشد. 


همیشه به خاطر داشته باشید که:

در بازاریابی، اعتماد ببیشتر یعنی میزان مشتریان بیشتر

سال 2020 سال افراد تاثیرگذار جزئی خواهد بود . به افرادی نگاه کنید که دارای دنبال کننده ها (follower) هایی کمتر از 100000 نفر هستند. کسی را پیدا کنید که با ارزش ها و تصویر برند شما هماهنگی دارد و سعی کنید با این فرد هماهنگی کنید.


به عنوان مثال، کمپانی سامسونگ (Samsung) با چندین تاثیرگذار جزئی (که تا 25000 فالوور داشتند) در اینستاگرام همکاری کرد تا Galaxy Note 10 را بازاریابی کنید. این کمپانی با تاثیرگذارانی که دارای پس زمینه ها و علاقه های مختلفی بودند همکاری کرد. 

به این شیوه سامسونگ توانست با طیف های مختلفی از مشتریان ارتباط برقرار کند و ویژگی های جدید گوشی جدیدش را به شیوه هایی خلاقانه تر به آن ها نشان دهد.


5.   ازAR استفاده کنید

در صورتی که شما فکر می کنید که AR تنها برای این است که با آن بر روی یک تصویر سلفی که دختری جوان از خودش گرفته است، گوش های گربه گذاشت؛ کاملا در اشتباه می باشید. امروزه برندهای زیادی از AR استفاده می کنند تا از این طریق بازاریابی کنند. و بعضی از آن ها هم به موفقیت های زیادی رسیده اند!

سه پلتفرم اصلی که  هم اکنون استفاده از AR در آن ها ممکن است؛ اینستاگرام، TikTok و Snapchat هستند.

 تمام این سه پلتفرم محبوبیت خاصی در میان جوانان دارند. همچنین مدیرعامل فیسبوک، یعنی مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، استفاده از تکنولوژی های AR و VR را در لیست اهداف دهه جدید فیسبوک قرار داده است و بنابراین به احتمال زیاد در آینده فیسبوک هم از این تکنولوژی استفاده خواهد کرد.

اینستاگرام حتی کاربران را تشویق می کند تا از طریق دسترسی به Spark AR Studio ، فیلترهای خودشان را ایجاد کنند. بنابراین حتما از آن استفاده کنید.

حتی بزرگترین سلبریتی هایی که از اینستاگرام استفاده می کنند، برای این که تعداد دنبال کننده هایشان را بیشتر کنند، از این تکنولوژی استفاده می کنند. به عنوان مثال کمپانی Kylie Cosmetics که توسط کایل جنر (Kylie Jenner) تاسیس شده است، به تازگی یک فیلتر جدید AR ایجاد کرده است که به کاربران این اجازه را .می دهد که به شکل مجازی محصولات این کمپانی را امتحان کنند.


6. با الگوریتم ها آشتی کنید.

وارد شدن به الگوریتم های شبکه های مجازی، می تواند یکی از اهداف خوبی باشد که کمپانی های که می خواهند با استفاده از این شبکه های مجازی بازاریابی انجام دهند می توانند برای خودشان درنظر بگیرند. بنابراین اگر هنوز هم نسبت به این الگوریتم ها وارد نشده اید، این کار را بکنید.

وارد شدن به الگوریتم شبکه های مجازی به این معنی است که شما باید بفهمید که در هرکدام از این شبکه های مجازی کدام نوع محتوا مطلوب است و از این روش برای بازاریابی استفاده کنید. در این جا خلاقیت موضوع مهم می باشد. باید به نوعی بازاریابی را در هر شبکه مجازی انجام دهید که متناسب با محتواها و مطالبی باشد که کاربران این شبکه مجازی می پسندند.

 به عنوان مثال، کمپانی Innocent Drinks، یک کمپانی است که از این تکنیک استفاده می کند. تبلیغات ویدیویی این کمپانی خنده دار، کمی مسخره و شدیدا مرتبط هستند و به این شیوه مشتریان زیادی جذب این تبلیغات می شوند.


7.   همیشه از شبکه های اجتماعی جدید استفاده کنید.

همیشه شبکه های اجتماعی جدیدی در حال پدید آمدن می باشند. البته تعداد کمی از آن ها احتمال دارد که تبدیل به "شبکه اجتماعی بزرگ بعدی" شوند. برخی از این شبکه های اجتماعی به اندازه ای قدرت دارند که می توانند مشتریان فعال را به خود جلب کنند.

 یکی از این شبکه های اجتماعی، TikTok  است. البته این یک شبکه اجتماعی جدید نیست ولی هنوز هم بازاریابانی هستند که درباره استفاده کردن از این شبکه اجتماعی شک دارند ولی استفاده از این شبکه اجتماعی ارزشش را دارد!

 یکی از ویژگی های مثبت این شبکه اجتماعی این است که الگوریتم آن بر اساس جستجو و کشف محتوا می باشد و بنابراین در صورتی که برای بازاریابی از این شبکه اجتماعی استفاده کنید، احتمال این که چشمان مخاطبان به فرآورده های شما خیره شود زیاد است (حتی اگر تازه کارتان را شروع کرده باشید). یکی دیگر از شبکه های اجتماعی که به تازگی در حال رشد است، Byte است که ظاهرا آینده درخشانی دارد.

واشنگتون پست (Washington Post) یکی از برندهایی است که اخیرا از TikTok استفاده می کند. دیدن یک روزنامه جدی به احتمال زیاد چیزی نیست که شما دوست داشته باشید ببینید ولی این برند با پیوستن به TikTok در سال 2020، به سرعت برای خودش محبوبیت کسب کرده است. جالب است بدانید که این برند اخبار را با ویدیوهای کوتاه ارایه می کند که انجام این کار منجر به جذب مخاطب بیشتر می شود.


8.   خصوصی شوید

درست است که کلمه "شبکه های اجتماعی" به اجتماع و مشارکت اشاره دارد، ولی در سال 2020 روند شبکه های اجتماعی به سمت خصوصی بودن خواهد رفت. 

مشکلات اخیر در ارتباط با جهت گیری های سیاسی، افشای اطلاعات محرمانه و برملا شدن اطلاعات خصوصی کاربران منجر به این شده است که بسیاری از مردم عقیده دارند که بهتر است دیوارهای شبکه های اجتماعی خودشان را بلندتر کنند و امنیت آنلاین بیشتری را ایجاد کنند. بنابراین برندها باید با انجام کارهایی مانند ایجاد یک گروه فیسبوک و یا ایجاد یک لیستی از دوستان نزدیک در اینستاگرام محتواهای خصوصی را با وفادارترین مشتریانشان به اشتراک بگذارند.

به عنوان مثال، Lumen5 یک اپلیکیشن ویرایش ویدیو است که ویدیوها را برای مشتریان بسیار وفادار به اشتراک می گذارد. این کمپانی در سال 2016 یک گروه فیسبوک ایجاد کرده است تا نکته هایی را درباره چگونگی استفاده از نرم افزار و ویرایش ویدیوها با آن ها به اشتراک بگذارد و هم اکنون نسبت به صفحه رسمی برند، بیشتر فالوور دارد!

کاربران می توانند با هم در ارتباط باشند و به هم کمک کنند و همچنین می توانند از تیم اصلی درباره ویژگی ها  و برنامه های آینده سوال کنند.


9.  آغاز به پیام دادن کنید

به دلیل خصوصی شدن در شبکه های اجتماعی، امروزه بسیاری از تعاملات در شبکه های اجتماعی از طریق پیام های خصوصی (DM) اتفاق می افتد. مردم در DM با همدیگر صحبت می کنند. آن ها می توانند با برندها هم در DM صحبت کنند. شما می توانید با کارهایی مانند پاسخ دادن به استوری ها، پاسخ دادن به سوالات، ارتباط گرفتن از طریق DM های توییتر و غیره با مشتریانتان ارتباط بگیرید ولی سعی کنید از روش اتوماتیک برای این کار استفاده نکنید. چون با این که اکنون در دهه 2020 هستیم، ولی باز هم مردم ترجیح می دهند تا با انسان حرف بزنند!

کمپانی Whole Foods کمپانی است که به فروش غذاهای تازه و ارگانیک معروف است و دارای یک بوت پیام (Messenger bot) است و برای کاربران پیام هایی می فرستد و کاربران می توانند بسته به ذائقه خودشان غذای مورد نظرشان را انتخاب کنند و هر جایی که باشند، غذای دلخواهشان را سفارش دهند.


نتیجه این که...


مواردی که ذکر شد، برخی از کارهایی بودند که شما می توانید برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2020 انجام دهید تا مشتریان بیشتری را جذب کنید پس  سعی کنید از "گوش دادن اجتماعی" استفاده کنید و به این شیوه قادر خواهید شد تا کار را به شیوه ای بهتر انجام دهید. با این روش می توانید ارتباط بهتری با مشتریانتان داشته باشید و میزان اعتماد آن ها را به شما و برندتان افزایش دهید و نهایتا نتیجه بهتری بگیرید و مشتریان بیشتی را جذب کنید.


ولی شاید بهتر باشد اولویت شما برای کار بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2020 این باشد که اول مشخص کنید که قرار است از کدامیک از شبکه های اجتماعی استفاده کنید که از همه بیشتر برای تجارتتان سودمند باشد...

.: Weblog Themes By Pichak :.

Links
Blog Custom
تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست
بستن تبلیغات [x]