دیجیتال مارکتینگ
[ شنبه 28 دی 1398 ] [ 16:52 ] [ غزاله ]



درست است که اختراع اینترنت، گوشی های هوشمند، و شبکه های اجتماعی، در دهه 2010 اتفاق نیفتادند ولی 

در این دهه، اینترنت، گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی رشد گسترده و چشمگیری کردند و این موضوع

منجر شد که بازاریابی دیجیتال را در این دهه دستخوش تحولات اساسی کنند.


 در حقیقت، در خلال ده سال گذشته، یعنی از سال 2010 تا کنون، شبکه های اجتماعی بر بازاریابی دیجیتال تاثیر فوق العاده چشمگیری گذاشت و بازاریابی دیجیتال را از این رو به آن رو کرد؛ همچنین استفاده از گوشی های موبایل در بازاریابی دیجیتال هم به شکل فوق العاده ای افزایش پسدا کرد و علاوه بر آن کمپین های تولید محتوای SEO نیز به نوبه خود بر بازاریابی دیجیتال اثر زیادی داشت. 

این تاثیرات به اندازه ای بود که خود مشتریان این اختیار را پیدا کردند که تبدیل به بازاریاب شوند و خودشان محتواهای تولید شده توسط خودشان را در ارتباط با بازاریابی در شبکه های اجتماعی ایجاد کردند.

 ایجاد اتوماسیون بازاریابی و بازاریابی که توسط یادگیری ماشینی اداره می شد، دو تغییر اساسی بود که در سال های دهه 2010 در بازاریابی دیجیتال اتفاق افتاد. این تغییرات منجر شد تا وضعیت بازاریابی دیجیتال نسبت به سال های دهه 2000، زیر و رو شود!

هم اکنون که قدم در دهه بعدی میلادی می گذاریم، در این پست قصد داریم تا نگاهی اجمالی به اثراتی که این تغییرات بر بازاریابی دیجیتال داشته است داشته باشیم. 

در ادامه به نه تا از این تغییرات  از دیدگاه برخی از بازاریابان حرفه ای و متخصص در این کار، اشاره می کنیم:

- بازاریابی که بوسیله داده ها هدایت می شود

بر طبق گفته بونی کریتر، مدیر عامل سازمان "دیدگاه های کامل"، در سال 2011، به طور کلی تکنولوژی بازاریابی تنها یک صنعت کوچکی بود که (نسبت به چیزی که هم اکنون هست) شامل محدوده بسیار کوچکی می شد و سهم بسیار کمی از صنعت جهانی را به خودش اختصاص داده بود. این در حالی است که امروزه این صنعت تبدیل به یک صنعت 121.5 میلیارد دلاری جهانی شده است و به طور کلی بازاریابی تبدیل به یک الزام برای افرادی شده است که به عنوان بازاریاب فعالیت می کنند.

کریتر بیان می کند که: "در پشت تمام کمپین های بازاریابی دیجیتال و پشت تمام جنبش های مربوط به بازاریاب  دیجیتال، همیشه افرادی هستند که در صنعت بازاریابی حرفه ای می باشند که سعی می کنند از این تکنولوژی برای بازاریابی استفاده کنند". در ده سال گذشته، استفاده از شیوه بازاریابی به شیوه هدایت شده بوسیله داده ها، پیشرفت شگرف و بی نظیری داشته است. 

این تغییر از روش بازاریابی سنتی به روش بازاریابی به شیوه هدایت شده بوسیله داده ها، منجر شده است که یک منبع تنهای حقیقی برای اطلاعات ایجاد شود که به شیوه موثری اهداف فروش و تجارت را کنترل می کند. در این وضعیت، بازاریابی با استفاده از داده های حقیقی به عنوان منبع اصلی، کنترل می شود"

-  SEO باعث شد که موضوع کشف محتوا در سطح های جدید اتفاق بیفتد

تیم براون، مالک آژانس هوک، می گوید که وقتی که شرکت گوگل، تکنیک SEO (بهینه سازی موتورهای جستجوگر) خودش را ارایه کرد، این امکان را در اختیار کاربران قرار داد تا بتوانند از طریق SEO، به نتیجه های جستجوی بسیار ارزشمند و مرتبط برسند و با این کارش منجر شد که دنیا حیران شود. به عقیده براون: "این کار منجر به ایجاد یک صنعت عظیم SEO شد و و حقیقتا یک جنبش دیجیتالی را به سمت پاسخ به سوالات ایجاد کرد. ممکن است حتی این موضوع منجر شود که بسیاری از روش های قبلی و سنتی به طور کامل طی 10 تا 15 سال آینده از بین بروند و این خودش نشان دهنده قدرت اعمالی این روش است. SEO به طور کلی زندگی بازاریابان را تغییر داده است. آن ها با استفاده از این روش درک کرده اند که ایجاد یک موقعیت برای تولید برند چقدر می تواند قدرتمند باشد." آدام همپنستال ، مدیر عامل و موسس سازمان "پیشنهادات برتر"، در این باره بیان می کند که " بازاریابان یاد گرفته اند که چگونه از یک موتور جستجوگر به شکل مستقیم سود ببرند. 

بنابراین ایجاد تکنیک SEO آن قدر قدرتمند بوده است که راه های کاملا جدیدی را برای بازاریابی ایجاد کند! حتی شغل های جدیدی نیز در این زمینه ایجاد شده است! به عنوان مثال این روزها کاملا طبیعی است که به دنبال شغل محتوانویس SEO یا مثلا محقق SEO یا مدیر در زمینه فعالیت های SEO و غیره بگردیم".



- جستجوهای محلی، روند جستجوی اینترنتی مشتریان را تغییر داده است

لین ریزاردینی ، مدیری عامل کمپانی بزرگ " ارتباطات بازاریابی ماریون" بر این باور است که بزرگترین تغییری که در ده سال گذشته در بازاریابی دیجیتال انجام گرفته است، تغییر عمده است که در جستجوهای محلی وشیوه جستجوهای محلی انجام گرفته است ریزاردینی بیان می کند که از سال 2011 تا کنون استفاده از کلمه موارد نزدیک من در حدود 34 براربر شده است و هم اکنون در حال افایش می باشند" همچنین به دلیل اایش استفاده از موبایل، تقریبا 50 تا 60 درصد از سهم این نوع جستجوهای محلی شامل جستجوها با استفاده از موبایل می باشد. علاوه بر آن جستجوهای محلی نسبت به گذشته بسیار دقیق تر شده اند و کاربران را به صورت بسیار دقیق تری به خواسته هایشان می رسانند.

 امروزه دقت در جستجوهای محلی یکی از عوامل بسیار مهمی است که گوگل به آن توجه می کند و هم انون این جستجوها نه تنها در محدوده های شهری، بلکه در محدوده های محلی هم دارای دقت بسیار زیادی شده اند. اکنون مشتریان این موضوع را می داننند و به همین منظور کیفیت و روند جستجوهای محلی در این دهه تغییرات بنیادی کرده است. 

-  کوکی ها (Cookies)، نقش عمده ای در بازاریابی دیجیتال بازی می کنند

به عقیده برون هوگان، مدیر عامل سازمان "پونیت نرم افزار"، بزرگترین تغییری که در روند بازاریابی دیجیتال در ده سال گذشته اتفاق افتاده است، توانایی شناسایی و دنبال کردن کاربران با استفاده از کوکی ها بوده است. او بیان می کند که "کوکی ها، این توانایی را برای افرادی که در بازاریابی دیجیتال فعالیت می کنند ایجاد می کند که کاربران را با استفاده از اینترنت شناسایی کنند و مکانشان را پیدا کنند. سپس اطلاعات مربوط به آن ها در پایگاه داده های بزرگی ضبط می شود و این اطلاعات تبدیل به پایه ای برای استفاده ها در مراحل بعدی بازاریابی دیجیتال می شود. کوکی ها همچنین به افرادی که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می کنند اجازه می دهد تا حرکت مشتریان را روی نقشه دنبال کنند. این کار در بازاریابی دیجیتال بسیار موثر است و منجر به این می شود که یک ROI از بازاریابی مورد نظر ایجاد شود. با استفاده از ابزارهایی مانند "گوگل آنالیتیکز" تمام تعاملات آنلاینی  که هرکدام از کاربران با این تجارت داشته اند، ضبط و ثبت و نگه داری می شود. 

سپس می توان از این اطلاعات برای تعیین این که این که کدام کمپین بازاریابی موفق تر عمل می کند استفاده کرد. در صورتی که اگر امکان مشخص کردن مسیر حرکت مشتریان وجود نداشته باشد، ممکن است بازاریابان مجبور شوند ریسک های مختلف را بپذیرند که ممکن است احتمال شکست در این ریسک ها خیلی بالا باشد."


-  ضرورت برای "موبایل-پسند" کردن سایت های گوگل، داستان را برای سایت های بازاریابی دیجیتال

به عقیده مت بنونتو، مدیر عامل تیم SEO کمپانی "استادیو جیک پاور"، بزرگترین تغییری که بازاریابی دیجیتال در سال های دهه 2010 کرد، دستخوش بوجود آمدن ضرورت برای تغییرات اساسی در سایت های بازاریابی گوگل به شیوه ای بود که با موبایل هم مخوانی داشته باشند. یعنی الگوریتم به روزرسانی رده بندی همخوان سازی سایت های گوگل با موبایل در سال 2015 انجام گرفت که منجر شد که سایت های گوگل، به اصطلاح معروف "موبایل پسند" باشند! این موضوع منجر شد که بسیاری از کمپانی هایی که دارای وب سایت های قدیمی بودند، ترجیح دادند تا از این روش استفاده کنند تا سایت های خودشان را به گونه ای به روز رسانی کنند که با استفاده از موبایل هم بتوان از تمام امکاناتشان بهره گرفت. این موضوع منجر شد که برخی از کمپانی ها بر روی این دوراهی ماندند: یکی از این باید وب سایت های خودشان را به روز رسانی می کردند و دیگر این که با همان سیستم قدیمی کار می کردند که مسلما با انتخاب شیوه دوم، لطمات جبران ناپذیری می خوردند. بنابراین یکی از اتفاقات کلیدی که در زمینه بازاریابی در سال های دهه 2010 افتاد، به روز رسانی سایت ها به گونه ای بود که دسترسی آن ها با موبایل هم ممکن باشد. به عقیده آیدن انگلی، مشاور ارشد و موسس کمپانی بازاریابی "رایپ"، "در چند سال اخیر، ورژن متناسب با موبایل برای تمام وب سایت های بازاریابی بوجود آمده است. این ورژن حتی برای تمام جستجوهایی که بر روی دسکتاپ هم انجام می گیرند ایجاد شده است. استفاده از چنین وضعیتی باعث می شود که بر امکاناتی که در این وب سایت ها در گذشته هم وجود داشته است افزوده شود و این وب سایت ها بتوانند ویژگی های بهتری را در اختیار کاربرانی که از آن ها استفاده می کنند قرار دهند. این موضوع بعدها منجر به ایجاد SEO برای موبایل ها گردید و همچنین منجر به ایجاد بازاریابی دیجیتال با استفاده از صدا (Voice Marketing) و مخصوصا بازاریابی ویدیویی (Video Marketing) برای کاربران گردید. 


 با استفاده از گوشی های هوشمند، استفاده از همکاران اینترنتی شخصی دیجیتالی (مانند Siri و Google Assistant و غیره) رایج شده است.

 این موضوع منجر شده است که بازاریابی موثرتر باشد و با محتوای جست و جو همخوانی ببیشتری داشته باشد. کاربرانی که با موبایل کار می کنند

 امکان این که فرآورده ها را همان لحظه بخرند خیلی بیشتر است."



-  بازاریابی با استفاده از موبایل منجر شده است که مسیر حرکت مشتریان تغییر کند

مت رید، مدیر عامل شرکت "ای. زد. تکستینگ"، بیان می کند که: "وقتی که درباره موبایل حرف می زنیم، سخت است که اثری را که بر استفاده از موبایل بر روی نه تنها بازاریابی، بلکه بر روی تمام جنبه های رفتاری مشتریان داشته است انکار کنیم." بعد از این که آیفون در سال 2007 به بازار آمد، در سال های 2010 به بعد ، استفاده از کامپیوترهای جیبی به سرعت رواج پیدا کرد و این موضوع منجر شد که ارتباطات و قرار و مدارهای افراد و خرید کردن ها و بازی ها و تمام جنبه های زندگی افراد تغییرات زیادی کرد. بنابراین بازاریابی هم یکی از جنبه هایی بود که دچار تغییرات شگرف و بی سابقه ای شد. استفاده از موبایل، رفتار مشتریان را به طور کلی تغییر داد و بعد از این که شبکه های اجتماعی گسترده شدند، این تغییرات از قبل هم بیشتر شد. 

با استفاده بیشتر مردم از موبایل، اوضاع باز هم تغییر کرد و ترکیب موبایل با شبکه های اجتماعی اوضاع را به گونه ای کرد که تقریبا نیمی از غول های زمینه تجاری، در شبکه های اجتماعی فعالیت های گسترده ای دارند و یکی از منابع درآمدی آن ها همین شبکه های اجتماعی و موبایل ها می باشد."



- شبکه های اجتماعی

به عقیده جیسون لوییس، مدیر بخش تجاری کمپانی "نوآوری های بیرون ازجعبه"، بر این باور است که "مهم ترین روندی که در سال های دهه 2010 در بازاریابی دیجیتال اتفاق افتاد، استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی بود. وقتی که شما افرادی را می بینید که همگی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و عضو این شبکه های اجتماعی هستند، باور می کنید که مسلما زندگی آن ها تحت تاثیر این شبکه های اجتماعی قرار می گیرد. امروزه بسیاری از افراد ساعت های زیادی را در شبانه روز، به نگاه کردن به صفحه های موبایل و یا کامپیوتر می پردازند. استفاده از شبکه های اجتماعی سهم قابل توجهی را از زمانی که آن ها به صفحه موبایل یا کامپیوتر خودشان می گذرانند اختصاص می دهد و خواندن روزنامه به صورت اینترنتی و یا بازدید کردن وبلاگ ها سهم کمتری را به خود اختصاص می دهد. بنابراین پرداختن به شبکه های اجتماعی موضوعی بسیار فراگیر و گسترده شده است و استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و یوتوپ و غیره بسیار رایج می باشد و همین موضوع منجر به ایجاد تغییرات عظیمی در بازاریابی دیجیتال شده است چون شیوه جدید بازاریابی دیجیتال، از طریق شبکه های اجتماعی می باشد و می تولن از طریق شبکه های اجتماعی، به بازاریابی پرداخت." همچنین سیمون هنسن، موسس و بلاگر در کمپانی "لانگز" بیان می کند که "بازاریابان با بررسی مسیرهایی که مشتریان و کاربران در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند، می توانند بفهمند که مشتریان به دنبال چه چیزی می گردند و می توانند تبلیغات خودشان را در شبکه های اجتماعی به شیوه ای بسیار راحت در اختیار کاربران قرار دهند. 

بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی حتی نسبت به چند سال گذشته غیرقابل مقایسه است و کیفیت و سهولت انجام بازاریابی تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. به این دلیل که این گونه بازاریابی هم بسیار آسان است و هم این که تولید روش های جدید و موثر بازاریابی بسیار کم هزینه و ساده می باشد"



-بازاریابی اثرگذار میزان هوشیاری برند را افزایش داده است

به عقیده استوارت لنگ، مشاور ارشد در کمپانی "بریزی"، مهم ترین دستاوردی که پیشرفت تکنولوژی در سال های دهه 2010 برای بازرایابان و بازاریابی دیجیتال داشته است، وجود بازاریابی اثرگذار بوده است. او بیان می کند که :" امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، مشتریان به حرف های بازاریابان اعتماد می کنند. این موضوع منجر شده است که بازاریابی به شیوه ای اثرگذار انجام شود. این بازاریابی اثرگذار منجر می شود که میزان هوشیاری برند افزایش پیدا کند، میزان فروش افزایش پیدا کند و طیف گسترده ای از مخاطبین جذب کار شوند. 

به عقیده او، این روند منجر شده است که بسیاری از تجارت هایی که می خواهند فرآورده ها و یا خدمات جدید خودشان را به مشتریان جدید معرفی کنند، سود فراوانی ببرند."


- تغییر به سمت اتوماسیون، یادگیری ماشینی

به عقیده کولین جی. اسلاتری، موسس کمپانی بزرگ "تایکون دیجیتال"، بزرگترین تغییری که در بازاریابی دیجیتال در سال های دهه 2010 انجام گرفته است، تغییر به سمت اتوماسیون و یادگیری ماشینی است. او بیان می کند که: " هم گوگل و هم فیسبوک، که 70 درصد از سمت تبلیغات دیجیتالی در آمازون را به خودشان اختصاص داده اند، در زمینه اتوماسیون و یادگیری ماشینی، در سال های 2010 تغییرات زیادی کرده اند که این تغییرات منجر شده است که کیفیت و چگونگی تبلیغات آن ها بسیار تغییر کند. البته این موضوع لزوما موضوع خوبی نیست. به عقیده شخصی من این موضوع به ضرر مشتریان می شود چون مشتریان مجبور می شوند که صرفا به گوگل و فیسبوک "اعتماد" کنند. ولی در نهایت این روند منجر شده است که وضعیت تبلیغات دیجیتال و بازاریابی دیجیتال تغییرات عمده ای کند و به همین دلیل به نظر من می توان گفت که بزرگترین عاملی که منجر به این تغییرات در بازاریابی دیجیتال در سال های دهه 2010 شده است؛

 وجود اتوماسیون و یادگیری ماشینی بوده است و با استفاده از این تغییرات دامنه بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده تر از قبل شده است و همچنین حجم تبلیغات و کیفیت بازاریابی دیجیتال به شیوه بی سابقه ای افزایش پیدا کرده است و به نظر یادگیری ماشینی و اتوماسیون بیشترین سهم این افزایش را دارد.


.: Weblog Themes By Pichak :.

Links
Blog Custom
تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]